לפני שנה רק מעטים הכירו את המותג הסיני BYD. השנה מוביל המותג את מכירות הרכב החשמלי בישראל, עם קרוב ל-11,000 מכוניות עד סוף יולי, למעלה מפי 2 מזה שאחריו, ואטו 3 הוא הדגם החשמלי הנמכר בארץ, עם למעלה מ-10,000 יחידות. 

כעת מציגה BYD את דולפין, דגם חשמלי קטן יותר, ומחירו החל ב-142,000 שקלים.

BYD דולפין
צילום: אלי שאולי
 

הקשר, פרטים

שלושת הדגמים הראשונים של BYD שהושקו בישראל היו אטו 3, טאנג והאן השייכים לסדרה 'דיינסטי'. כעת מתחיל שיווק סדרת 'אוקיינוס' העממית יותר, ולדגמים החברים בה שמות מעולם הים: 'סיל' וגם 'סיל U', 'סיגל', 'סיליון', 'דולפין', 'פריגטה'. כדי לאפיין אותה בהתאם, עיצובם של פריטים רבים הוא בהשראת הים. 

עם זאת, הרצפה הייעודית-חשמלית e-Platform 3.0 היא זאת המשמשת את אטו 3 וסיל, ויכולה לשרת דגמים עם הנעה קדמית, אחורית או כפולה. דולפין הוצגה בסין ב-2021 והגרסה האירופאית שונה במעט מזו הסינית בפגושים אחרים שהאריכו אותה במקצת, ובדלת האחורית.

BYD דולפין נתונים
צילום: אלי שאולי

מערך הממדים ממקם את דולפין במספר קטגוריות; בסיס הגלגלים 270 ס"מ והאורך שהוא 429 ס"מ כמו במשפחתיות קומפקטיות (בצד הארוך והקצר יותר של הסקלה); הרוחב, 177 ס"מ, כמו של סופרמיני; הגובה, 157 ס"מ, כמו בדגמי פנאי אחדים.  

המפרט הטכני דומה לזה של אטו 3: המנוע מייצר 204 כ"ס וההנעה קדמית, לסוללה 60.4 קוט"ש והטווח המוצהר 427 ק"מ.

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ומערך מתקדם למניעת שכחת ילדים.

BYD דולפין בטיחות
צילום: אלי שאולי

דולפין מוצע בישראל בשתי רמות אבזור. ב'קומפורט', העולה 142,000 שקלים, תאורת לד, חישוקי "17, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב הנהג, צג "12.8 הסובב על צירו, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים, ריפוד דמוי עור.

ברמת הגימור 'דיזיין' – מחירה 148,000 שקלים והיא זו שנבחנה – צביעה דו-גונית למרכב ושונה לחישוקים, גג זכוכית, טעינה אלחוטית לסלולרי.

BYD דולפין אבזור
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

למרות מרכיבי עיצוב מאטו 3, ההופעה צנועה משמעותית ולי הזכירה טויוטה יאריס יוצאת. הדולפין נראית מעט קטנה – לא מעט בגלל ממד הרוחב – ולמרות בסיס הגלגלים הארוך, היא נראית כמו סופרמיני. בכל אופן, עיצוב החזית, קווי הלד הנאים, חישוקי ה-"17 והגג השחור בגימור זה יוצרים רכב שהופעתו מוצלחת. 

BYD דולפין עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

עיצוב סביבת הנהג נאה מפגין קרבה לזה של אטו 3, זה נראה צעיר יותר וההשראה לעיצוב ידיות הדלתות הגיעה מסנפיר הדולפין. במכונית המבחן הדיפון והריפוד שחורים, ואלה היו כהים מדי, אבל ניתן לקבלם אותם בגוונים נוספים. המושבים והריפוד נאים אף הם, וכך גם המתגים. איכות החומרים אינה מרשימה בגלל פלסטיק קשיח המגיע גם לדלתות. 

במרכז, וכרגיל בדגמי BYD, צג גדול שניתן למקמו אנכית או אופקית. התפעול אינו נוח מספיק, גם אם טוב משמעותית מהמקובל בדגמים סיניים רבים אחרים.

BYD דולפין הגה ומולטימדיה
צילום: אלי שאולי

שפע האפשרויות גדול מאוד – כך למשל ניתן לכוון לחוד את משקל ההגה, דוושת הבלם, צליל המנוע – אלא שאלה השתנו לעיתים השתנו בלי הסבר. בנוסף, נדרשו יותר מדי לחיצות כדי לנתק או לשנות פעולת מערכות כאלה ואחרות כמו תיקון סטייה (יש רגיל ויש חירום) או כאלה השייכים לבקרת האקלים. זו מצדה התגלתה כלא חזקה מספיק, ונראה כי תחת עומס איבדה מחץ. מעבר לכך וכרגיל, כל שנעשה חוזר למצב ברירת המחדל עם התנעה מחדש. העובדה שלחצן המצוקה ממוקם על המראה המרכזית ובמקום שבו מניחים את היד כדי לכוונה הביאה לשיחה עם שירותי ההצלה. 

בניגוד לצג הגדול המחוונים קטנטנים והחיווי בהם זעיר – צפוף מדי, לא ברור. בקונסולה המרכזית שורת מתגים נאה ובקצה בורר הילוכים סיבובי מקורי. תפעולו עלול לבלבל תחילה, גם מכיוון שהוא דומה לפקד הממונה על עוצמת השמע בקצה השני. שינוי העוצמה נוח, אך נגיעה מעט נחושה מדי תתפרש כלחיצה – ואז המולטימדיה תיכבה. מעצבן. נדרש קצת זמן עד שהקארפליי הצליח להתחבר, ובמצב זה לא נוח להגיע למערכות השונות של הרכב.

BYD דולפין סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

גג הזכוכית גדול אלא שהכיסוי שלו דקיק ותפעולו לא נוח, והמפתח החכם פועל באופן מוזר רק על דלת שמאל.

תנוחת הנהיגה טובה, אך מושב הנהג שתפעולו חשמלי אינו נוח בנסיעות ארוכות, בעיקר בגלל שחסרה תמיכה מתכוונת לגב התחתון. הנוסע מימין מקופח בהשוואה לנהג מכיוון שהמושב שלו אינו מתכוונן לגובה.  

המרחב מאחור סביר, מרווח הרגליים טוב ומרווח הראש מעט פחות. תנוחת הישיבה מעט נמוכה, ולמרות שהרצפה שטוחה, הישיבה במרכז אינה נוחה. בולטים בהיעדרם פתחי מיזוג.

BYD דולפין מושבים אחוריים
צילום: אלי שאולי

נפח תא המטען, 345 ליטרים, סביר עבור רכב שכזה, אלא ששפת הטעינה גבוהה.

BYD דולפין תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

המנוע מייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, ההנעה קדמית, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7 שניות והמהירות המרבית 160 קמ"ש. זהו רכב זריז, ההאצה מהמקום מכובדת ויכולת העקיפה טובה. פה ושם התגובות למעיכת מצערת עצבניות, אבל זו אלה לא יאתגרו את שרירי הבטן אך כן את האחיזה שמציעים הצמיגים הקדמיים של לינגלונג (זה השם? באמת?). ככל שעולה המהירות האצות הביניים מרשימות פחות, וקצב צבירת המהירות בעלייה בכלל, ובחום רב בפרט טוב פחות מכיוון שמערך הניהול הגביל את התפוקה. בתנאים אלה גם מערך הקירור (למנוע ולסוללה) פועל בעצימות רבה יותר ומפגין רעש. 

בזחילת חניה היינו שמחים לתגובות יותר זורמות. בנוסף, במצב כזה ועד 20 קמ"ש צליל ההתרעה להולכי רגל נשמע בעוצמה חזקה מדי בתוך הרכב; הוא הרי אמור להזהיר את אלה שבחוץ.

BYD דולפין מנוע וביצועים
צילום: אלי שאולי

לסוללה 60.4 קוט"ש, הטווח המוצהר 427 ק"מ והספק הטעינה המהירה 88 קילוואט. הפריעה לנו העובדה שלא ניתן לראות את ממוצע צריכת חשמל לאורך הנסיעה פרט ל-50 הק"מ האחרונים.

לפי החישוב שלנו ממוצע הצריכה הוא כ-5.5 ק"מ/קוט"ש לטווח בפועל של 330-340 ק"מ במסע בין-עירוני הנעשה בקצב התנועה. 

שילוב קטע מאמץ קצר (כ-30 ק"מ) הוריד את הטווח הכולל ל-280-290 ק"מ. לעמדת הטעינה הגענו עם 25% סוללה, ותוך שעה היא התמלאה כך שקצב הטעינה בפועל נאה. בנסיעה לילית בה שולבו קטעים רבים ללא מיזוג (כן, יש מקומות קרירים בארץ) נראה היה שהטווח יכול להיות 370 ק"מ. 

BYD דולפין טווח וסוללה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

עם היציאה לרחובות העיר, הרכב פותח בסינון טוב של פני הכביש הפגומים, כך שנוחות הנסיעה טובה. עם זאת, פגמים גדולים יותר גורמים לתזוזות קטנות ולרטט רצוף ויוצרים "תחושה עסוקה", ושיבושים גדולים אפילו מקפיצים את הרכב. בכביש הבין-עירוני השיכוך החסר מורגש על כביש גלי. מחוץ לעיר רעשי הכביש והרוח מוחשיים. 

דולפין, כמו קרובים רבים עם מפרט דומה, מתקשה להשתלט על התפוקה, בעיקר על אותו מומנט המוגש במלוא אונו כבר בסל"ד ממש ממש נמוך. וכך, ביציאה מהירה מדי מפנייה תיווצר הרחבת קו (תת-היגוי) כדי החלקה רעשנית, גם בגלל אחיזה בינונית. זאת תרוסן לרוב על-ידי בקרת היציבות, אבל מעיכת מצערת בדרך לשם תגרום ללחימת הגה קלה וליללות צמיגים, גם במהירות נמוכה, כך שבעיר יעירו את השכונה. הרפיה מהמצערת תרסן את תת ההיגוי, גם באמצעות יצירת פסיעה של החלק האחורי, אלא שקשה לצפות איך זה בדיוק יקרה כדי להרגיש בביטחון.

BYD דולפין נוחות והתנהגות
צילום: אלי שאולי

ההיגוי ברור אך כמוהו וכמו היכולת הדינמית, בפעולתו חסרים רהיטות ודיוק. פעולת דוושת הבלם אינה הדרגתית, וגם היא אינה מדייקת בפעולתה, כולל בעיר ובעיקר כאשר העומס עולה. יש רק שתי דרגות בלימה רגנרטיבית ושתיהן חלשות למדי. 

מערך הבטיחות מגיב בהתרעות יתר, כך שיצפצף בכל פעם שנראה היה לו כי עברתם את המהירות המותרת; הוא מזהה שלטים אבל לא תמיד את הנכונים. תיקון ההיגוי יכול להיות אלים.

BYD דולפין חווית נהיגה
צילום: אלי שאולי
 

מחיר, תמורה

BYD דולפין מביאה עמה אבזור עשיר, מוסיפה מראה נעים ואחריות ארוכה מהמקובל, ביצועים טובים וטווח הנסיעה שלה סביר. מנגד, הנדסת האנוש אינה מתעלה בתפעול, נוחות ואיכות הנסיעה וגם היכולת הדינמית בינוניות וחסרות אותה רהיטות המאפיינת דגמים דומים מאירופה, יפן או קוריאה. 

בצד השני של הסיכום הזה מתייצב המחיר – החל מ-142,000 שקלים, 148,000 שקלים ברכב שנבחן.

המשמעות היא שהמשוואה הזאת יוצרת תמורה נאה בהחלט, מעניקה לדולפין את היכולת להצליח בשוק המקומי.

BYD דולפין סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי